Laura Vidje bygger inte bara fantastiska hus Hon driver också företaget Elva Hållbara. Till kontoret, som är cirkulärt på alla sätt du kan tänka dig, fick Brighteco förtroendet att leverera vårt cirkulära ljus.
Vi har pratat med Laura och Brightecos ljusingenjör Simon Gennervald om projektet, ljuset och installationen.
– Laura, hur känns det att köpa ljus som tjänst istället för produkt?
Det känns väldigt bra! Just kontoret var det mörkaste och svåraste rummet att få till belysningen i, så där ville vi verkligen ha professionell hjälp för att skapa en bra arbetsmiljö. Så det är skönt att slippa ansvaret själv, och ha Brighteco som partner för att ta fram bäst belysning, och kunna anpassa ljuset över tid, utifrån funktion och möblering osv.
– Vad var bakgrunden till att du valde att köpa ljus från Brighteco?
Jag har känt till Brightecos lösning sedan länge, och i vårt husbygge har vi höga ambitioner vad gäller hållbarhet och cirkularitet – så där kändes det 100% rätt att välja Brightecos “ljus som tjänst”. Dessutom är det en otroligt besparing i material och CO2 utsläpp med återbrukade resurser som används för Brightecos belysning.
– Ditt ljus är på plats men ska fortfarande justeras, vad är bäst och värst med processen att köpa och börja använda ljus som tjänst?
Det var både bra och utmanande att vara med i designprocessen och försöka få fram något som funkar i detta ovanliga och mörka rum. Simon gav många bra tips även för färgval och inredning som skulle kunna funka för rätt belysning, vilket var väldigt värdefullt. Dessutom var det fantastisk att ännu fler material kunde återbrukas för att anpassa armaturerna till vårt speciella hus.
Vad är ditt perspektiv på det Simon?
– Jag designar och optimerar ljuset helt efter kundens önskemål samt rummets layout, användningsområde och möblering. Alla kunder har unika behov och får sitt ljus levererat därefter, vi tillhandahåller inga schablonlösningar. Brighteco tillverkar sina armaturer av gamla plattskärmar som annars skulle slängas. 92 procent av lamporna är återbrukade vilket är helt unikt på marknaden. Affärsmodellen är utformad så att kunden inte investerar i någon armatur utan i stället betalar en fast månadsavgift för skräddarsytt och anpassningsbart ljus.
– Hur känns ljuset Laura?
Det känns fantastisk bra med ljuset i kontoret. Det är verkligen det första rummet som känns klart, och är med belysningen ett perfekt hemmakontor. Just nu saknar vi dock fortfarande dimmer, så en mörk novembermorgon kan det upplevas lite för ljust i nuläget. Men det upplevs verkligen som dagsljus, så det är lätt att glömma bort att det är en mörk novemberdag!
– Ser du några utmaningar med att köpa funktion istället för produkt?
I nuläget skulle jag säga tillgången, jag hade gärna köpt fler tjänster istället för produkter, i nuläget är det dock bara möjligt för bilen, solcellsanläggningen och belysningen från Brighteco.
– Vilken var din största utmaning i projektet Simon?
Den främsta utmaningen i det runda huset var rummets layout. Rummet är format som en tårtbit med väldigt begränsat dagsljusinsläpp. Rummet skulle rymma en funktionell arbetsplats och praktisk förvaring för böcker och pärmar. Jag räknade ut exakt vilken position och vinkel som armaturerna i taket skulle ha för att ge optimalt ljusflöde på arbetsplatsen och i övriga rummet utan att skugga eller blända. Vi installerade tre takarmaturer för att belysa arbetsrummet. För att möta kundens önskemål på cirkulära (design och process) lösningar tillverkade vi runda ramar av återbrukade lastpallar. Sen tillverkade jag en lampa av en gammal konservburk och återbrukade sågblad från en gersåg och bågfil, för att lysa upp ett smalt och mörkt hörn i rummet. Det blev riktigt bra om jag får säga det själv!
– Laura, ser du några fördelar med att köpa funktion istället för produkt?
Ja absolut, den professionella rådgivningen och att kunna vara med i designprocessen för exakt den perfekta lösningen har varit en stor fördel. Plus att vi kommer kunna ändra funktion i rummet, eller möbleringen, och då lätt kunna anpassa belysningen utan att behöver byta ut något. Det känns som en stor fördel att ansvaret ligger hos producenten och att service över tid ingår, inkl. avyttring eller byte om något går sönder.
– Har du några tips till någon annan som vill köpa ljus som tjänst?
Ta kontakt med Brighteco!
I somras flyttade Laura och Erik in i sitt runda hus. Vi är sjukt glada över att få vara en del av deras vardag.